Proč neparazitovat na cizím jménu

30. listopadu 2016 v 16:39 | Dragilia |  Knihožralok
"Nová Rowlingová", "pro příznivce Auelové", "další Tolkien"... Knižní obálky se podobnými hesly jen hemží. Na jednu stranu to chápu - snaží se čtenáře nalákat k novému jménu odkazem na proslulejšího kolegu. Na stranu druhou mi to přijde trochu krátkozraké a z dlouhodobého hlediska i nevýhodné. Proč?

blumilaiarajče.net


Slogany tohoto typu obvykle nesou knihy neznámých či začínajících spisovatelů. (Steeven King se prodává i bez toho...) Je však otázkou, jestli prvotina kohokoli (třeba i budoucí legendy žánru) snese porovnávání s vrcholnými díly těch slavných. Protože přesně k tomu mě taková obálka svádí.

Jistě, knihy bych v rámci žánru porovnávala i bez toho. Ale asi bych si k tomu nevybrala rovnou tu nejzářivější ikonu. Po podobné zmínce však často nasadím laťku (nej)vyšší. A pokud "nový Tolkien" proti autorovi Pána prstenů pokulhává, byť jen trošičku, čeká mě zklamání. Které se samozřejmě projeví v hodnocení daného díla. Místo toho, abych skákala nadšením, že nováček šlape na paty takovému velikánovi, budu rozladěná. Protože mě reklama přiměla čekat mnohonásobně více. K autorovi si pak ve svém (imaginárním) seznamu udělám velkou černou tečku a jeho příští knihu už raději nechám ležet v regálu.

Vlastně, příběh nemusí být ani vyloženě horší. K nepříjemnému pocitu mi stačí, když mají srovnávaní autoři zcela jiný styl. Holt pokud budu čekat Lewisovu Narnii a dostanu Martinovu Píseň ohně a ledu... Budu přinejmenším překvapená. V horším případě dokonce znechucená či pohoršená. Neb příběh se mi vlivem mýlky nemusí trefit do nálady ani do vkusu. Přestože obě série jsou řazeny do fantasy a oba světy nesou prvky středověku.

Mohu-li soudit dle sebe, nakladatel (nebo kdokoli jiný, kdo takové heslo na obálku prosadil) sice možná zvýšil prodej jednoho titilu... Zároveň ale mohl zazdít vydání jakéhokoli pokračování nebo i dalšího příběhu stejného autora.

Poslední dobou na sobě navíc pozoruju, že na takovéhle "rychloprodejní triky" začínám být alergická. Hloupých pár (parazitických) vět mě dokáže odradit od knihy s famózní obálkou i nadějnou anotací. Vlastně stačí jediná, aby ve mně začalo klíčit podezření - skutečně je tak dobrý, když musí lákat na plané sliby?

Proto si říkám, jestli by nebylo lepší nechat každého, aby si své jméno vybudoval sám. Bude to sice obtížnější a pravděpodobně i časově náročnější... Ale půjde o jeho vlastní úspěch. A neztratí potenciální čtenáře kvůli takové hlouposti jako jsou přemrštěná očekávání.

(A v neposlední řadě si lidi alespoň zapamatují jeho jméno a nebude jen "českou variací" někoho jiného.)

Nebo se snad mýlím?

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Lyra Lyra | E-mail | Web | 5. prosince 2016 v 23:37 | Reagovat

Nahlížím na to trochu jinak. S podobnými hesly jsem se setkala víckrát, vlastně je vídám pravidelně, ale nevěnuji jim žádnou pozornost a už vůbec by negativně neovlivnily můj názor na dílo nebo autora. Autor v mnoha případech nemůže za to, co mu strčí na obálku. Je to prostě reklama a reklama často bývá mylná až lživá, takže nemá cenu jí věnovat větší pozornost. Maximálně může napovědět, že kniha patří do stejného žánru jako dílo, na které se na obálce odkazuje, ale o stylu nebo úrovni psaní autora to nevypovídá vůbec nic.

2 Dragilia Dragilia | E-mail | Web | 6. prosince 2016 v 19:19 | Reagovat

[1]: Dík za názor. :-)
Článek jsem napsala na hlavně základě překvapení, že některé knížky - které jsem kdysi odložila s nepříjemným pocitem - vlastně tak špatné nebyly. Jen jsem od nich (třeba na základě reklamy) čekala něco zcela jiného.

Autor tohle bohužel asi moc ovlivnit nemůže. A právě proto mi to přijde trochu nefér - moje (čtenářovo) zklamání totiž obvykle odnese právě on.

Přesto si nemůžu pomoci a jsem k takovým knihám podezřívavá. A jelikož mám spoustu ověřených knížek, které bych si chtěla přečíst, někdy právě takováhle maličkost vychýlí rovnováhu v knihkupectví. V neprospěch nového titulu.

3 TomkoL TomkoL | E-mail | Web | 18. ledna 2017 v 14:09 | Reagovat

Máte spoustu zajímavých článků

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama